Algemene voorwaarden Interchat

(hierna te noemen “Klantassist”), ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 94546916 en gevestigd aan Beukenhof 32, 3894 BM Zeewolde

Artikel 1 – Begrippen
In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.

  • Aanbod: iedere aanbieding of offerte aan Opdrachtgever tot het verrichten van Diensten door Klantassist.
  • Bedrijf: De natuurlijke of rechtspersoon die handelt in uitoefening van beroep of bedrijf.
  • Dienst: de door Klantassist te exploiteren Dienst waarbij Klantassist ten behoeve van de Opdrachtgever klantenservices aanbiedt en op grond daarvan inkomende en uitgaande chatgesprekken voert, alsmede een kenniscentrum aanbiedt;
  • Klantassist: de dienstverlener die Diensten aan Opdrachtgever aanbiedt.
  • Opdrachtgever: het Bedrijf dat een overeenkomst aangaat met Klantassist met betrekking tot de Dienst, dan wel dat van de Dienst of de daarbij behorende Software gebruik maakt;
  • Overeenkomst: elke Overeenkomst en andere verplichtingen tussen Opdrachtgever en Klantassist, alsmede voorstellen van Klantassist voor Diensten die door Klantassist aan Opdrachtgever worden verstrekt en die door Opdrachtgever worden aanvaard en zijn geaccepteerd en uitgevoerd door Klantassist waarmee deze algemene voorwaarden een onverbrekelijk geheel vormen.
  • Software: het voor het gebruik van de betreffende Dienst benodigde en/of door of namens Klantassist geleverde software;

Artikel 2 – Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van Klantassist, elke Overeenkomst tussen Klantassist en Opdrachtgever en op elke dienst die door Klantassist wordt aangeboden. Voordat een Overeenkomst wordt gesloten, krijgt Opdrachtgever de beschikking over deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Klantassist aan Opdrachtgever aangeven op welke wijze Opdrachtgever de algemene voorwaarden kan inzien. Klantassist behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen gelden ook voor reeds gesloten overeenkomsten. Wijzigingen zullen via de geëigende media aan de Opdrachtgever bekend gemaakt worden en treden in werking dertig dagen na bekendmaking of op een latere in de bekendmaking vermelde datum; Afwijking van deze algemene voorwaarden is niet mogelijk. In uitzonderlijke situaties kan van de algemene voorwaarden afgeweken worden voor zover dit expliciet en schriftelijk met Klantassist is overeengekomen. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde en vervolgopdrachten van Opdrachtgever. De algemene voorwaarden alsmede de inkoopvoorwaarden van Opdrachtgever zijn uitgesloten, tenzij anders overeengekomen. Indien een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden gedeeltelijk of geheel nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden in stand, en zal de nietige/vernietigde bepaling(en) vervangen worden door een bepaling met dezelfde strekking als de originele bepaling. Onduidelijkheden over de inhoud, uitleg of situaties die niet geregeld zijn in deze algemene voorwaarden, dienen beoordeeld en uitgelegd te worden naar de geest van deze algemene voorwaarden. De toepasselijkheid van de artikelen 7:404 BW en 7:407 lid 2 BW is expliciet uitgesloten.* Indien in deze algemene voorwaarden wordt verwezen naar zij/haar, dient dit tevens te worden opgevat als een verwijzing naar hij/hem/zijn, indien en voor zover van toepassing. In het geval Klantassist niet steeds naleving van deze algemene voorwaarden heeft verlangd, blijft zij haar recht behouden om geheel of ten dele nakoming van deze algemene voorwaarden te vorderen.

Artikel 3 – Aanbod
Alle door Klantassist gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven. Indien het Aanbod beperkt of onder specifieke voorwaarden geldig is, wordt dit uitdrukkelijk in het Aanbod vermeld. Klantassist is slechts aan een Aanbod gebonden indien deze door Opdrachtgever schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd. Niettemin heeft Klantassist het recht een Overeenkomst met een (potentiële) Opdrachtgever om een voor Klantassist gegronde reden te weigeren. Het aanbod bevat een omschrijving van de aangeboden Diensten. De beschrijving is voldoende gespecificeerd, zodat Opdrachtgever in staat is om een goede beoordeling van het aanbod te maken. Eventuele gegevens in het aanbod zijn slechts een indicatie en kunnen geen grond zijn voor enige schadevergoeding of het ontbinden van de Overeenkomst. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten. Oplevertijden in het aanbod van Klantassist zijn in beginsel indicatief en geven Opdrachtgever bij overschrijding ervan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

Artikel 4 – Totstandkoming van de overeenkomst
De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Opdrachtgever een Aanbod c.q. Overeenkomst van Klantassist heeft aanvaard door een ondertekend exemplaar (ingescand of origineel) aan Klantassist te retourneren, dan wel een expliciet en ondubbelzinnig akkoord geeft op het Aanbod per e-mail. Klantassist heeft het recht om de (ondertekende) Overeenkomst te herroepen binnen 5 werkdagen na ontvangst van de aanvaarding. Klantassist is niet gehouden aan een Aanbod indien Opdrachtgever redelijkerwijs had kunnen verwachten of heeft moeten begrijpen of behoorde te begrijpen dat het Aanbod een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. Aan deze vergissing of verschrijving kan Opdrachtgever geen rechten ontlenen. Indien Opdrachtgever een reeds bevestigde opdracht annuleert, worden de reeds daadwerkelijk gemaakte kosten (inclusief de bestede tijd) in rekening gebracht bij Opdrachtgever. Elke Overeenkomst die met Klantassist wordt aangegaan of een project dat door Opdrachtgever aan Klantassist wordt toegekend, berust bij het bedrijf en niet bij een individuele persoon die met Klantassist is verbonden. Het herroepingsrecht van Opdrachtgever is uitgesloten, tenzij anders overeengekomen. Indien de Overeenkomst door meerdere Opdrachtgevers wordt aangegaan, is elke Opdrachtgever afzonderlijk hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van alle uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.

Artikel 5 – Duur van de Overeenkomst
De Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij de inhoud, aard of strekking van de opdracht met zich brengt dat zij voor een bepaalde tijd is aangegaan. De duur van de opdracht is mede afhankelijk van externe factoren waaronder begrepen, maar niet beperkt tot de kwaliteit en de tijdige aanlevering van de informatie die Klantassist van Opdrachtgever verkrijgt. Na het verstrijken van de bepaalde duur waarvoor de Overeenkomst is aangegaan, wordt de Overeenkomst voor eenzelfde periode stilzwijgend verlengd tenzij door Klantassist en/of door de Opdrachtgever schriftelijk worden opgezegd met inachtneming van een termijn van een maand. Een voor onbepaalde tijd aangegane Overeenkomst kan door Klantassist en de Opdrachtgever te allen tijde worden opgezegd met inachtneming van een termijn van een maand. Zowel Opdrachtgever als Klantassist kan de Overeenkomst ontbinden op grond van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst indien de andere partij schriftelijk in gebreke is gesteld en haar een redelijke termijn is gegeven tot nakoming van haar verplichtingen en zij alsnog verzuimt haar verplichtingen alsdan correct na te komen. Hieronder worden tevens verstaan de betalings- en medewerkingsverplichtingen van Opdrachtgever. De ontbinding van de Overeenkomst laat de betalingsverplichtingen van Opdrachtgever onverlet voor zover Klantassist ten tijde van de ontbinding reeds werkzaamheden heeft verricht of prestaties heeft geleverd. Opdrachtgever dient de overeengekomen vergoeding te voldoen. Ingeval van een voortijdige beëindiging van de Overeenkomst is Opdrachtgever de tot dan daadwerkelijk gemaakte kosten verschuldigd van Klantassist tegen het overeengekomen (bouw)tarief. De bouwtarieven van Klantassist zijn hierbij leidend. Klantassist heeft het recht de Overeenkomst tussentijds en eenzijdig te wijzigen, mits de voorgenomen wijziging niet van ingrijpende aard is. Klantassist stelt de Opdrachtgever ten minste één maand voor de ingangsdatum van de wijziging op de hoogte van de voorgenomen wijziging. De Opdrachtgever heeft het recht binnen één maand na ontvangst van de kennisgeving van Klantassist de Overeenkomst schriftelijk te beëindigen behalve indien het gaat om een prijswijziging waarvoor op grond van artikel 6.5 geen ontbinding mogelijk is.

Artikel 6 – Vergoedingen en Prijzen
Tenzij anders is overeengekomen en afhankelijk van de door de Opdrachtgever bij Klantassist afgenomen Dienst, zal Klantassist de te berekenen vergoedingen baseren op vaste pakketten. Deze pakketten bevatten in ieder geval eenmalige bouwkosten voor het opzetten van een Klantassist chatbot. Na de bouw van de chatbot zijn er maandelijkse kosten voor het aantal chats en het onderhouden van de chatbots. Klantassist hanteert geen uurtarieven voor medewerkers bij het bieden van diensten. De maandelijkse kosten zijn afhankelijk van het gekozen pakket en het verwachte gebruik. De vaste pakketten worden op schrift gesteld en bevatten een overzicht van de inbegrepen diensten en de daarbij behorende kosten.

Voornoemde prijs is exclusief btw, heffingen van overheidswege en bijkomende kosten, zoals reis- en verblijfskosten, kosten verband houdende met presentaties en niet te voorziene kosten. Klantassist behoudt zich het recht voor de vergoedingen en prijzen eenzijdig te wijzigen. Klantassist is, met uitzondering van het eerste jaar van de looptijd van de overeenkomst, gerechtigd om de door haar gehanteerde tarieven te wijzigen, zulks tot maximaal het in enig jaar geldende CBS-loonindexcijfer voor de bedrijfstak Vervoer en Communicatie. Een dergelijke wijziging vindt eerst toepassing een maand nadat Opdrachtgever hiermee bekend is gemaakt. De Opdrachtgever heeft het recht de Overeenkomst tot de ingangsdatum van de verhoging schriftelijk op te zeggen met inachtneming van de tussen partijen geldende opzegtermijn. De aan het opstellen van een projectvoorstel verbonden en samenhangende kosten kunnen door Klantassist in rekening worden gebracht, ingeval het voorstel niet leidt tot een opdracht.

Artikel 7 – Diensten
Klantassist biedt Diensten aan met betrekking tot het voeren van chat, mail, WhatsApp en social media gesprekken. 

Ingeval van het voeren van inkomende chatgesprekken via één van bovengenoemde media zal Klantassist:

  1. Ter bewaking van de kwaliteit van het chatverkeer zal Klantassist in overleg met de Opdrachtgever een protocol opstellen waarin de beschikbaarheid van infrastructuur, het volume van het aantal contacten, de training van chatbot, de wijze van informatieoverdracht aan de Opdrachtgever, de taal, de beschikbaarheid, probleemverwerking en performance zullen worden geregeld.
  2. In de testfase Opdrachtgever faciliteren in het uitputtend uittesten van de Chatbot.
  3. Het totale voor de Opdrachtgever bedoelde inkomende chatverkeer waarop de overeenkomst betrekking heeft en volgens punt benoemd protocol afhandelen;
  4. Indien overeengekomen met Opdrachtgever, een standaard of uitgebreide rapportage maken van de chatgesprekken, leads en chats doorsturen.

Ingeval door Klantassist geïniteerde chatgesprekken dienen te worden gevoerd zal Klantassist:

  1. Ter bewaking van de kwaliteit van het chatverkeer zal Klantassist in overleg met de Opdrachtgever een protocol opstellen waarin de beschikbaarheid van infrastructuur, het volume van het aantal contacten, de training van chatbot, de wijze van informatieoverdracht aan de Opdrachtgever, de taal, de beschikbaarheid, probleemverwerking en performance zullen worden geregeld.
  2. desgewenst in door de Opdrachtgever aan te reiken situaties pro-actief de klant van Opdrachtgever benaderen volgens bij punt 1 benoemd protocol.
  3. desgewenst op basis van door de Opdrachtgever aangeleverde informatie voorbereidingen te treffen ten behoeve van de klantvragen van de afnemers van Opdrachtgever;
  4. Indien overeengekomen met Opdrachtgever, een standaard of uitgebreide rapportage maken van de chatgesprekken, leads en chats doorsturen.

Artikel 8 – Uitvoering van de overeenkomst
Klantassist zal zich inspannen om de overeengekomen dienst met de grootst mogelijke zorgvuldigheid uit te voeren zoals van een goed dienstverlener verlangd mag worden. Klantassist staat in voor een professionele en onafhankelijke dienstverlening. Alle Diensten worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij expliciet en schriftelijk een resultaat is overeengekomen welke uitvoerig is beschreven. De Overeenkomst op basis waarvan Klantassist de Diensten uitvoert, is leidend voor de omvang en de reikwijdte van de dienstverlening. De Overeenkomst zal alleen worden uitgevoerd ten behoeve van Opdrachtgever. Derden kunnen geen rechten ontlenen aan de inhoud van de uitgevoerde Diensten in verband met de Overeenkomst. De door Opdrachtgever verstrekte informatie en gegevens zijn de basis waarop de door Klantassist aangeboden Diensten en de prijzen zijn gebaseerd. Klantassist heeft het recht haar dienstverlening en haar prijzen aan te passen indien de verstrekte informatie onjuist en/of onvolledig blijkt te zijn. Bij de uitvoering van de Diensten is Klantassist niet verplicht of gehouden om de aanwijzingen van Opdrachtgever op te volgen indien daardoor de inhoud of omvang van de overeengekomen Diensten wordt gewijzigd. Indien de aanwijzingen nadere werkzaamheden opleveren voor Klantassist, is Opdrachtgever gehouden om dienovereenkomstig de aanvullende bijkomende kosten te vergoeden op basis van een nieuwe offerte. Klantassist is gerechtigd om voor de uitvoering van de Diensten naar eigen inzicht derden in te schakelen. Indien sprake is van een gefaseerde uitvoering van de Overeenkomst, is Klantassist gerechtigd de aanvang van de werkzaamheden welke behoren tot de volgende fase op te schorten, totdat de Opdrachtgever zijn schriftelijke goedkeuring heeft verstrekt aan de voorafgaande fase. Indien de aard en de duur van de opdracht dit vereisen, houdt Klantassist Opdrachtgever tussentijds via de overeengekomen wijze op de hoogte van de voortgang. De uitvoering van de Diensten is gebaseerd op de door Opdrachtgever verstrekte informatie. Indien de informatie gewijzigd dient te worden, kan dit gevolgen hebben voor een eventuele vastgestelde planning. Nimmer is Klantassist aansprakelijk voor het bijstellen van de planning. Indien de aanvang, voortgang of oplevering van de Diensten wordt vertraagd doordat bijvoorbeeld Opdrachtgever niet of niet tijdig, of niet in het gewenste formaat alle gevraagde informatie heeft aangeleverd, onvoldoende medewerking verleent, een eventueel voorschot niet tijdig is ontvangen door Klantassist of er door andere omstandigheden, welke voor rekening en risico van Opdrachtgever komen, sprake is van vertraging heeft Klantassist recht op een redelijke verlenging van de (op)leveringstermijn. Alle schade en bijkomende kosten als gevolg van vertraging door een oorzaak zoals hierboven genoemd komen voor rekening en risico van Opdrachtgever. 

Artikel 9 – Betaling
Facturering van de door de Opdrachtgever met Klantassist ter zake de gesloten Overeenkomst verschuldigde bedragen, geschiedt maandelijks vooraf plaats. De facturatie geschiedt altijd op de 20ste van de desbetreffende maand. De Opdrachtgever is nimmer gerechtigd tot verrekening of tot opschorting van betaling van het door hem aan Klantassist verschuldigde bedrag. Klachten over de factuur van welke aard dan ook over bedrag, inhoud, of anderszins, dienen door de Opdrachtgever binnen 14 dagen na ontvangst van de factuur schriftelijk door de Opdrachtgever aan Klantassist te worden gemeld. Klachten omtrent de factuur die Klantassist later bereiken zijn niet ontvankelijk. Een zodanig bezwaar ontslaat de Opdrachtgever niet van zijn verplichting de factuur tijdig en volledig te voldoen; Tenzij anders is overeengekomen, dienen de door de Opdrachtgever verschuldigde bedragen binnen 14 dagen na de in de factuur vermelde factuurdatum te worden voldaan. Klantassist verzendt gespecificeerde nota’s.

Artikel 10 – Incassobeleid
Wanneer Opdrachtgever niet aan haar betalingsverplichting voldoet, en niet binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn heeft voldaan aan haar verplichting, is Opdrachtgever zijnde een Bedrijf van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever zijnde een Consument zal eerst een schriftelijke aanmaning ontvangen met een termijn van 14 dagen na de datum van de aanmaning om alsnog aan de betalingsverplichting te voldoen met daarbij een opgave van de buitengerechtelijke kosten indien Consument binnen die termijn niet aan haar verplichtingen voldoet, alvorens zij in verzuim raakt. Vanaf de datum dat Opdrachtgever in verzuim is, zal Klantassist zonder nadere ingebrekestelling recht hebben op de wettelijke handelsrente vanaf de eerste verzuimdag tot algehele voldoening, en vergoeding van de buitengerechtelijke kosten conform artikel 6:96 BW te berekenen volgens de staffel uit het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van 1 juli 2012. Indien Klantassist meer of hogere kosten heeft gemaakt welke redelijkerwijs noodzakelijk zijn, komen deze kosten in aanmerking voor vergoeding. Ook de integrale gemaakte gerechtelijke en executiekosten zijn voor rekening van Opdrachtgever. Tevens zal Klantassist het gebruik van zijn software, zijnde chatbots, uitschakelen totdat voldaan is aan de betalingsverplichtingen. 

Artikel 11 – Verplichtingen van de Opdrachtgever
Opdrachtgever is verplicht alle door Klantassist verzochte informatie alsmede relevante bijlagen en aanverwante informatie en gegevens tijdig en/of voor aanvang van de werkzaamheden en in de gewenste vorm te verstrekken ten behoeve van een juiste en doelmatige uitvoering van de Overeenkomst. Bij gebreke hiervan kan het voorkomen dat Klantassist niet in staat is een volledige uitvoering en/of oplevering van de betreffende stukken te realiseren. De gevolgen van een dergelijke situatie komen te allen tijde voor rekening en risico van Opdrachtgever. Klantassist is niet verplicht om de juistheid en/of volledigheid van de aan haar verstrekte informatie te controleren of om Opdrachtgever te updaten met betrekking tot de informatie als deze in de loop van de tijd is veranderd, noch is Klantassist verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de informatie die door Klantassist voor derden is samengesteld en/of aan derden wordt verstrekt in het kader van de Overeenkomst. Klantassist kan, indien dit nodig is voor de uitvoering van de Overeenkomst, verzoeken om aanvullende informatie. Bij gebreke hiervan is Klantassist gerechtigd om haar werkzaamheden op te schorten totdat de informatie is ontvangen, zonder gehouden te zijn tot vergoeding van enige schadevergoeding uit welke hoofde dan ook jegens Opdrachtgever. Ingeval van gewijzigde omstandigheden dient Opdrachtgever dit direct, dan wel uiterlijk 3 werkdagen nadat de wijziging bekend is geworden, kenbaar te maken aan Klantassist. De Opdrachtgever zal zo nodig zelf zorg dragen voor eventuele vergunningen, ontheffingen of machtigingen die voor het gebruik van de Dienst noodzakelijk zijn; De Opdrachtgever zal zich onthouden van gedragingen die in strijd zijn met de Overeenkomst of de wet. In het bijzonder zal de Opdrachtgever zich onthouden van het maken van inbreuk op intellectuele eigendomsrechten van derden en/of van Klantassist; Opdrachtgever is te allen tijde zelf eindverantwoordelijk voor het contact met haar klanten. Klantassist is hierin slechts een tussenpersoon.

Artikel 12 – Privacy, gegevensverwerking en beveiliging
Klantassist gaat zorgvuldig om met de (persoons)gegevens van Opdrachtgever en zal deze slechts conform de geldende normen gebruiken. Indien daartoe gevraagd zal Klantassist de betrokkene hierover informeren. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor de verwerking van gegevens die met gebruikmaking van een dienst van Klantassist verwerkt worden. Opdrachtgever staat er tevens voor in dat de inhoud van de gegevens niet onrechtmatig is en geen inbreuk maakt op enige rechten van derden. In dit kader vrijwaart Opdrachtgever Klantassist tegen elke (rechts)vordering welke verband houdt met deze gegevens of de uitvoering van de Overeenkomst. Indien Klantassist op grond van de Overeenkomst dient te voorzien in beveiliging van informatie, zal deze beveiliging voldoen aan de overeengekomen specificaties en een beveiligingsniveau dat, gelet op de stand van de techniek, de gevoeligheid van de gegevens, en de daaraan verbonden kosten, niet onredelijk is.

Artikel 13 – Opschorting en ontbinding
Klantassist heeft het recht om de ontvangen of door haar gerealiseerde gegevens, databestanden en meer onder zich te houden indien Opdrachtgever nog niet (volledig) aan haar betalingsverplichtingen heeft voldaan. Dit recht blijft onverminderd van kracht indien een voor Klantassist gegronde reden zich voordoet hetgeen opschorting in dat geval rechtvaardigt. Klantassist is bevoegd de nakoming van de op haar rustende verbintenissen op te schorten zodra Opdrachtgever in verzuim is met de nakoming van enige uit de Overeenkomst voortvloeiende verbintenis, te late betaling van haar facturen daaronder begrepen. De opschorting zal terstond aan Opdrachtgever schriftelijk worden bevestigd. Klantassist is in dat geval niet aansprakelijk voor schade, uit welke hoofde dan ook, als gevolg van het opschorten van haar werkzaamheden. De opschorting (en/of ontbinding) heeft geen invloed op de betalingsverplichtingen van Opdrachtgever voor reeds uitgevoerde werkzaamheden. Bovendien is Opdrachtgever verplicht om Klantassist te vergoeden voor elk financieel verlies dat Klantassist lijdt als gevolg van het in gebreke blijven van Opdrachtgever. 

Artikel 14 – Overmacht
Klantassist is niet aansprakelijk wanneer zij ten gevolge van een overmacht situatie haar verplichtingen op grond van de Overeenkomst niet kan nakomen. Onder overmacht aan de zijde van Klantassist wordt in elk geval verstaan, maar is niet beperkt tot: (i) overmacht van toeleveranciers van Klantassist, (ii) het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers die door Opdrachtgever of diens derden aan Klantassist zijn voorgeschreven of aanbevolen, (iii) gebrekkigheid van programmatuur of eventuele bij de uitvoering van de dienst betrokken derden, (iv) overheidsmaatregelen, (v) storing van elektriciteit, internet, datanetwerk- en/of telecommunicatiefaciliteiten, (vi) ziekte van werknemers van Klantassist of door haar ingeschakelde adviseurs en (vii) overige situaties die naar het oordeel van Klantassist buiten haar invloedssfeer vallen die de nakoming van haar verplichtingen tijdelijk of blijvend verhinderen. In geval van overmacht hebben beide Partijen het recht om de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden. Alle kosten gemaakt vóór de ontbinding van de Overeenkomst zullen in dat geval door Opdrachtgever worden betaald. Klantassist is niet verplicht om Opdrachtgever te vergoeden voor eventuele verliezen die zijn veroorzaakt door een dergelijke herroeping.

Artikel 15 – Beperking van aansprakelijkheid
Indien enig resultaat dat is vastgelegd in de Overeenkomst niet wordt bereikt, wordt een tekortkoming van Klantassist alleen geacht te bestaan indien Klantassist dit resultaat bij het aanvaarden van de Overeenkomst uitdrukkelijk heeft beloofd. Indien sprake is van toerekenbare tekortkoming van Klantassist, is Klantassist uitsluitend gehouden tot betaling van enige schadevergoeding indien Opdrachtgever Klantassist binnen 14 dagen na ontdekking van de tekortkoming in gebreke heeft gesteld en Klantassist deze tekortkoming vervolgens niet binnen een redelijke termijn heeft hersteld. De ingebrekestelling dient schriftelijk te zijn ingediend en bevat een dusdanige nauwkeurige omschrijving/onderbouwing van de tekortkoming, zodat Klantassist in staat is om adequaat te reageren. Het belang van Klantassist zich redelijkerwijs tegen een vordering tot schadevergoeding te kunnen verweren brengt mee dat het recht op schadevergoeding van de Opdrachtgever vervalt indien de Opdrachtgever zijn recht op schadevergoeding niet schriftelijk geldend maakt binnen twee maanden na het ontstaan van de schade. Indien het verrichten van Diensten door Klantassist leidt tot aansprakelijkheid van Klantassist, is die aansprakelijkheid beperkt tot het totale bedrag dat in het kader van de Overeenkomst wordt gefactureerd, doch slechts ten aanzien van de door Opdrachtgever geleden directe schade tenzij de schade het gevolg is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid zijdens Klantassist. Onder directe schade wordt verstaan: redelijke kosten gemaakt ter beperking of voorkoming van directe schade, de vaststelling van de schadeoorzaak, de directe schade, de aansprakelijkheid en de wijze van herstel. Klantassist sluit uitdrukkelijk alle aansprakelijkheid uit voor gevolgschade. Klantassist is niet aansprakelijk voor indirecte schade, bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie, vermogensverliezen, vertragingsschade, renteschade en immateriële schade. Opdrachtgever vrijwaart Klantassist voor alle aanspraken van derden als gevolg van een gebrek ten gevolge van een Dienst die door Opdrachtgever aan een derde is geleverd en mede bestond uit door Klantassist geleverde Diensten, tenzij Opdrachtgever kan aantonen dat de schade uitsluitend is veroorzaakt door de dienst van Klantassist. Klantassist is niet aansprakelijk voor enige schade van de Opdrachtgever door handelen of nalaten van derden waarmee de Opdrachtgever een overeenkomst heeft gesloten, ook niet indien het overeenkomsten betreft die voor het gebruik van de Dienst bevorderlijk, wenselijk of noodzakelijk zijn, waaronder maar niet uitsluitend begrepen overeenkomsten met communicatiemaatschappijen en hard- of softwareleveranciers. Enige door Klantassist opgeleverde adviezen, op basis van door Opdrachtgever onvolledige en/of onjuist verstrekte informatie is nimmer grond voor aansprakelijkheid van Klantassist. De inhoud van het opgeleverde advies van Klantassist is niet bindend en slechts adviserend van aard. Opdrachtgever beslist zelf en op eigen verantwoordelijkheid of zij de voorstellen en hierin genoemde adviezen van Klantassist opvolgt. Alle gevolgen voortvloeiend uit de opvolging van het advies komen voor rekening en risico van Opdrachtgever. Opdrachtgever is te allen tijde vrij om haar eigen keuzes te maken die afwijken van het (op)geleverde advies van Klantassist. Klantassist is niet gehouden aan enige vorm van restitutie indien dit het geval is. Indien door of namens Opdrachtgever een derde wordt ingeschakeld, is Klantassist nimmer aansprakelijk voor het handelen en adviezen van de door Opdrachtgever ingeschakelde derde alsmede het verwerken van resultaten (van opgestelde advies) van de door Opdrachtgever ingeschakelde derde in Klantassist haar eigen advies. De Opdrachtgever is aansprakelijk voor elke schade of nadeel, waaronder begrepen gemaakte kosten, zoals de gemaakte en nog te maken bouwkosten van Klantassist, en de gederfde winst ten gevolge van IT-, telecom- of andersoortige storingen in de bedrijfsvoering van de Opdrachtgever, die door hem wordt toegebracht aan Klantassist. Deze aansprakelijkheid van de Opdrachtgever geldt ook ten aanzien van schade veroorzaakt door derden wiens handelingen en gedragingen aan de Opdrachtgever kunnen worden toegerekend. Alle aanspraken van Opdrachtgever wegens tekortschieten aan de zijde van Klantassist vervallen indien deze niet schriftelijk en gemotiveerd zijn gemeld bij Klantassist binnen een jaar nadat Opdrachtgever bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn met de feiten waarop zij haar aanspraken baseert. Een jaar na het beëindigen van de Overeenkomst tussen partijen vervalt de aansprakelijkheid van Klantassist.

Artikel 16 – Informatie en Gegevensbescherming
De Opdrachtgever verschaft Klantassist alle informatie waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs weet of kan weten dat deze van belang is voor de goede uitvoering van de opdracht door Klantassist, alsmede de informatie die door Klantassist nodig wordt geacht en waarom door Klantassist wordt verzocht ten behoeve van de levering en afgifte van de Dienst door Klantassist. De Opdrachtgever zal Klantassist terstond op de hoogte stellen van een wijziging in de door hem aan Klantassist verschafte gegevens.

De Opdrachtgever garandeert dat de verwerking van persoonsgegevens door Klantassist in overeenstemming is met de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De Opdrachtgever garandeert tevens dat hij beschikt over een rechtmatige grondslag voor de verwerking van de persoonsgegevens die hij aan Klantassist verstrekt en dat de betrokkenen, indien nodig, hun expliciete toestemming hebben gegeven voor deze verwerking.

Klantassist zal de door Opdrachtgever verstrekte persoonsgegevens verwerken in overeenstemming met de overeengekomen instructies en uitsluitend voor de doeleinden zoals omschreven in het projectvoorstel. Klantassist zal passende technische en organisatorische maatregelen treffen om de persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of onrechtmatige verwerking.

Klantassist zal als verwerker niet zelfstandig de persoonsgegevens verwerken voor eigen doeleinden. De Opdrachtgever blijft de verwerkingsverantwoordelijke en is verantwoordelijk voor het nakomen van alle verplichtingen onder de AVG, inclusief de verplichting om een register van verwerkingsactiviteiten bij te houden.

Partijen garanderen dat alle wettelijke voorschriften betreffende de verwerking van persoonsgegevens stipt in acht zullen worden genomen. Klantassist zal de Opdrachtgever bijstaan bij het vervullen van diens verplichtingen, zoals het afhandelen van verzoeken van betrokkenen, het uitvoeren van een gegevensbeschermingseffectbeoordeling (DPIA) indien vereist, en het melden van datalekken.

Indien Klantassist persoonsgegevens doorgeeft aan een derde of een subverwerker inschakelt, zal dit alleen gebeuren na voorafgaande schriftelijke toestemming van de Opdrachtgever en in overeenstemming met de AVG.

Artikel 17 – Geheimhouding
Klantassist en Opdrachtgever verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die is verkregen in het kader van een opdracht. De vertrouwelijkheid vloeit voort uit de opdracht en moet tevens worden aangenomen indien men redelijkerwijs kan verwachten dat het om vertrouwelijke informatie gaat. De geheimhouding is niet van toepassing indien de betreffende informatie reeds openbaar/algemeen bekend is, de informatie niet vertrouwelijk is en/of de informatie niet gedurende de Overeenkomst bij Opdrachtgever aan Klantassist bekend gemaakt is en/of op andere wijze door Klantassist is verkregen. In het bijzonder ziet de geheimhouding op door Klantassist opgestelde adviezen, rapportages, ontwerpen, werkwijze en/of verslaglegging aangaande de opdracht van Opdrachtgever. Het is Opdrachtgever uitdrukkelijk verboden de inhoud hiervan te delen met medewerkers die niet bevoegd zijn hiervan kennis te nemen en met (onbevoegde) derden. Voorts betracht Klantassist steeds de vereiste zorgvuldigheid in de omgang met alle bedrijfsgevoelige informatie door Opdrachtgever verstrekt. Indien Klantassist op grond van een wettelijke bepaling of een gerechtelijke uitspraak gehouden is de vertrouwelijke informatie aan door de wet of bevoegde rechter of aangegeven derde (mede) te verstrekken en Klantassist zich niet kan beroepen op een verschoningsrecht, is Klantassist niet gehouden tot enige schadevergoeding en geeft Opdrachtgever geen grond voor ontbinding van de Overeenkomst. Voor de overdracht of verspreiding van informatie aan derden en/of publicatie van verklaringen, adviezen of producties die door Klantassist aan derden worden verstrekt, is de schriftelijke toestemming van Klantassist vereist, tenzij een dergelijke toestemming vooraf uitdrukkelijk is overeengekomen. Opdrachtgever zal Klantassist vrijwaren voor alle aanspraken van dergelijke derden als gevolg van het vertrouwen op dergelijke informatie die zonder de schriftelijke toestemming van Klantassist is verspreid. De geheimhoudingsverplichting leggen Klantassist en Opdrachtgever ook de door hen in te schakelen derden op.

Artikel 18 – Intellectuele Eigendomsrechten
Klantassist beschikt over de noodzakelijke intellectuele eigendomsrechten om de Dienst aan de Opdrachtgever te leveren. Klantassist vrijwaart de Opdrachtgever tegen aanspraken of vorderingen van derden met betrekking tot (beweerdelijke) schending van enig intellectueel eigendomsrecht van deze derde ontstaan of veroorzaakt door het gebruik van de Dienst en/of Software door de Opdrachtgever, mits de Opdrachtgever Klantassist onverwijld op de hoogte stelt van een dergelijke aanspraak of vordering; Klantassist exclusief toestaat en in staat stelt de verdediging tegen de aanspraak of vordering te voeren; Klantassist de nodige informatie en bijstand verschaft om Klantassist in staat te stellen adequaat de verdediging tegen de vordering of aanspraak te voeren en Klantassist de exclusieve zeggenschap verleent in de verdediging tegen de vordering, daaronder begrepen het treffen van een regeling in der minne. Klantassist vrijwaart de Opdrachtgever niet indien de (beweerdelijke) schending is ontstaan door, in verband met of als gevolg van toedoen van de Opdrachtgever. De Opdrachtgever verkrijgt een niet-exclusief en niet-overdraagbaar gebruiksrecht ten aanzien van de door Klantassist beschikbaar gestelde Software en de daar bijbehorende gebruikersdocumentatie voor de duur van de Overeenkomst. Alle IE-rechten en auteursrechten van Klantassist waaronder in ieder geval begrepen, maar niet beperkt tot alle ontwerpen, modellen, rapportages en adviezen berusten uitsluitend bij Klantassist en worden niet overgedragen aan Opdrachtgever. De Opdrachtgever mag de Software en de daarbij behorende gebruikersdocumentatie niet kopiëren en/of op enige andere wijze gebruiken dan overeengekomen, tenzij dit is toegestaan op grond van toepasselijke dwingendrechtelijke bepalingen, waaronder mede valt het kopiëren voor normaal gebruik en ten behoeve van back-up doeleinden. De Opdrachtgever zal de op de Hard- en Software en de daarbij behorende gebruikersdocumentatie vermelde gegevens met betrekking tot intellectuele eigendomsrechten en herkomst ongewijzigd intact laten. Voor zover de Opdrachtgever gerechtigd is tot het auteursrecht over de zijnerzijds aan te leveren bestanden, geeft hij dit bij de totstandkoming van de overeenkomst met Klantassist ten behoeve van Klantassist prijs.

Artikel 19 – Vrijwaring en juistheid van informatie
Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor de juistheid, betrouwbaarheid en volledigheid van alle gegevens, informatie, documenten en/of bescheiden, in welke vorm dan ook, die zij aan Klantassist verstrekt in het kader van een Overeenkomst, alsmede voor de gegevens die zij van derden heeft verkregen en welke aan Klantassist zijn verstrekt ten behoeve van de uitvoering van de Dienst.

Opdrachtgever vrijwaart Klantassist van elke aansprakelijkheid die voortvloeit uit het niet of niet tijdig nakomen van de verplichtingen met betrekking tot het tijdig verstrekken van alle juiste, betrouwbare en volledige gegevens, informatie, documenten en/of bescheiden, tenzij Klantassist redelijkerwijs had moeten weten dat de verstrekte informatie onjuist of onvolledig was.

Opdrachtgever vrijwaart Klantassist voor alle aanspraken van Opdrachtgever en door hem ingeschakelde of onder hem werkzame derden, alsmede van klanten van Opdrachtgever, gebaseerd op het niet (tijdig) verkrijgen van eventuele subsidies en/of toestemmingen benodigd in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst.

Opdrachtgever vrijwaart Klantassist voor alle aanspraken van derden welke voortvloeien uit de werkzaamheden verricht ten behoeve van Opdrachtgever, waaronder tevens, maar niet beperkt tot, aanspraken met betrekking tot intellectuele eigendomsrechten op de door Opdrachtgever verstrekte gegevens en informatie die bij het uitvoeren van de Overeenkomst gebruikt kunnen worden en/of het handelen of nalaten van Opdrachtgever jegens derde(n).

Indien Opdrachtgever elektronische bestanden, software of informatiedragers aan Klantassist verstrekt, garandeert Opdrachtgever dat deze vrij zijn van virussen en defecten.

Artikel 20 – Overdracht van rechten en verplichtingen
Klantassist is gerechtigd het geheel van rechten en verplichtingen dat voortvloeit uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Opdrachtgever. Klantassist zal de Opdrachtgever van een dergelijke overdracht op de hoogte stellen. Indien de Opdrachtgever een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, heeft de Opdrachtgever het recht om de Overeenkomst te beëindigen in geval van een dergelijke overdracht, tenzij de overdracht van de Overeenkomst plaatsvindt in verband met de overdracht van een onderneming waartoe de rechten en verplichtingen zoals uiteengezet in deze Overeenkomst behoren; De Opdrachtgever is niet gerechtigd zijn rechten en verplichtingen op grond van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk aan een derde over te dragen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Klantassist.

Artikel 21 – Klachten
Indien Opdrachtgever niet tevreden is over de service van Klantassist of anderszins klachten heeft over de uitvoering van zijn opdracht, is Opdrachtgever verplicht om deze klachten zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 7 kalenderdagen na de betreffende aanleiding dat tot de klacht heeft geleid te melden. Klachten kunnen schriftelijk gemeld worden via [email protected] met als onderwerp “Klacht”. De klacht moet door Opdrachtgever voldoende onderbouwd en/of toegelicht zijn, wil Klantassist de klacht in behandeling kunnen nemen. Klantassist zal zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 7 kalenderdagen na ontvangst van de klacht inhoudelijk reageren op de klacht. Partijen zullen proberen om gezamenlijk tot een oplossing te komen.

Artikel 22 – Toepasselijk recht
Op de rechtsverhouding tussen Klantassist en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing. Klantassist heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen en zal Opdrachtgever hiervan op de hoogte stellen. Ingeval van vertalingen van deze algemene voorwaarden, is de Nederlandse versie leidend. Alle geschillen, ontstaan door of naar aanleiding van de Overeenkomst tussen Klantassist en Opdrachtgever, worden beslecht door de bevoegde rechter in de vestigingsplaats van Klantassist.